Önder Şahin: Firma diyeti yapın, masrafınız kısılsın
ALARKO Carrier Genel Müdürü Önder Şahin, ABD'li bir uzmanla fabrikalarına uyguladıkları ‘yalın üretim’ modeli sayesinde, 10 yıl içinde ihracatlarını 2 milyon dolardan 47 milyon dolara, satışlarını ise 105 milyon dolardan 221 milyon dolara çıkardıklarını açıkladı. ‘Yalın üretimi’, ‘firma diyeti’ olarak niteleyen Şahin, karını arttırıp masrafını düşürmek isteyen her fabrikada bu sistemin uygulanmasını tavsiye etti.
Alarko Carrier Genel Müdürü Önder Şahin ve Fabrika Operasyon Müdürü Nurettin Işık, İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi'nde (İAOSB) yürütülen Kümelenme Projesi kapsamındaki eğitim çalışmasında, sanayicilere deneyimlerini aktardı. İAOSB Yönetim Kurulu Başkanı Hilmi Uğurtaş'ın davetiyle İzmir'e gelen Önder Şahin, 1998 yılında ABD'li klima devi Carrier ile eşit ortaklıkta kurulduktan sonra 'yalın üretim' modelini benimsediklerini aktardı. Bu konuda ABD'li bir uzmandan yardım aldıklarını kaydeden Şahin, “Yapılan çalışmalar sonucunda 300 metrekarede 20 kişiyle brülör üretiyorduk. Uzmanımız tüm çalışanları eğitti. Daha sonra 30 metrekarelik alanda 8 kişiyle aynı işin yapılabileceğini gördük. Bu mesele sağlıklı yaşama benziyor. Yağları atıp kasları artırmakgerekiyor. Bu bir tür firma diyeti” dedi.
‘SANAYİCİNİN KRALLIĞI BİTTİ’
Firmalara bunun önemine inanmaları gerektiğini ve yalın üretim sistemini hayata geçirebilecek bir profesyoneli istihdam etmesini tavsiye eden Şahin, şöyle konuştu:
“1980'li yılların başında üretici kraldı. Sanayicinin 'Alıyorsan al' dönemiydi. Millet de parçasını bulamayacağı endişesiyle ithal maldan korkardı. Yerli sanayiinin krallığı Özal dönemi ve 1996'da Gümrük Birliği anlaşmasından sonra kalktı. Düşük kur politikası ile ithalat kolaylaşırken sanayicinin maliyetleri arttı. Bu noktada sanayiciye masrafı düşürüp karını arttırma zorunluluğu doğdu. Biz Carrier ile ortak olmadan önce 2 milyon dolarlık ihracat yapıyorduk. 2008 yılı sonunda 47 milyon dolarlık ihracat yapar hale geldik. Satışımız 105 milyon dolardan 221 milyon dolara yükseldi. Küresel krizde ihracatımız 30 milyon dolarlara düştü, iç piyasadaki satışlarımız yüzde 30 daraldı fakat sektörümüzde en çok vergi veren kuruluş olmayı başardık. Bu, yalın üretim sayesindedir.”
UĞURTAŞ: EĞİTİMLERE KATILIM SEVİNDİRİCİ
İAOSB Başkanı Hilmi Uğurtaş ise, bölge firmalarının rekabet gücünü arttırmak, ortak sorunlarının çözümüne ve üretim maliyetlerinin düşürülmesine katkı sağlamak için 'Kümelenme Projesi'ni başlattıklarını anlattı. Projenin ikinci ayağı olarak eğitim çalışmalarına büyük önem verdiklerini söyleyen Uğurtaş, eğitim programına 75 kuruluştan 900'ün üzerinde katılımcı olmasının sevindirici bir rekor olduğunu vurguladı. Uğurtaş, “Anlıyoruz ki kriz ortamında eğitimin önemini bölge firmalarımız çok iyi şekilde kavramıştır. Farklılaşmanın yolunun eğitimden geçtiği anlaşılmıştır” dedi.
Toplantıda İAOSB'nin kümelenme projeleriyle ilgili bilgi veren İAOSB Yönetim Kurulu Üyesi ve Küme Yürütme Kurulu Başkanı Atilla Özbey, şirketlerin kendilerini geliştirmesinin zorunlu hale geldiğine değinerek Temmuz 2009'da “İAOSB Makine, Metal ve Döküm Sektörleri Rekabet Gücünün Kümelenme Yaklaşımı ile Artırılması” adlı projeyi başlattıklarını anlattı. Projenin ilk aşaması olan saha çalışmasının yapıldığını aktaran Özbey, ikinci adımda da eğitim faaliyetlerinin sürdürüldüğünü dile getirdi. Özbey, ‘Eğitim Şart’ sloganı ile Ar-Ge destekleri, Yalın Üretim, Üretim Planlama ve Stok Yönetimi, Stratejik Pazarlama Yönetimi, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Ürün Geliştirme, Tedarik Zinciri ve Lojistik Yönetimi, Çevre Yönetim Sistemi ve Marka Yönetimi konularında eğitim vereceklerini belirtti.
Kaynak: Milliyet